Protein – en räkneövning

Protein – en räkneövning

För någon vecka sedan publicerade Jordbruksverket statistik över hur mycket kött vi förbrukar. Trenden är tydlig – förbrukningen går sakta men säkert uppåt. Viktigt att påpeka att förbrukningen är inte samma sak som konsumtion. Man räknar in allt som går åt för att få köttbit på bordet inklusive ben, skin, inälvor. Vi konsumerar runt 55 kg per person och år. Och det är bara kött. Vi ska inte glömma mjölk, grädde, fisk och andra produkter som innehåller proteiner. Med en enkel räkneövning vill jag visa att vi äter mycket mer proteiner än vi behöver.

Vi får väl börja med hur mycket protein vi egentligen behöver. Man kan ha olika åsikter som Livsmedelsverkets kostråd men fakta om vårt behov är relativ säker. Enligt dem behöver en person ca 0,75 gram protein för varje kilo vikt. Låt oss kolla hur mycket vi väger i genomsnitt. Enligt Statistiska Centralbyrå ligger vi på ca 75 kg. Det betyder att vi behöver ca 56 gram proteiner per dag.

Låt oss kolla lite på andra siffror också (statistiken är för 2012). Kött (färsk och fryst): 49,1 kg/person. Charkuterivaror: 21,7 kg/person. Filead fryst fisk: 3,5 kg/person. Beredd fisk (inkl konserver): 8,9 kg/person. Det roliga är att man har slutat räkna färskfisk då datan ansågs vara osäker. Mjölk 119,6 kg/person. Ost: 18,4 kg/person. Nu räcker det. Hur mycket protein blir det egentligen? Svaret finns i samma rapport – 109 g/person och dag. Jag har varken möjlighet, ork eller vilja att kontrollera hur säker den siffran är. Jag har en känsla att det kan vara i underkant. Men även om vi antar att den stämmer ser vi att vi konsumerar dubbelt så mycket protein som vi egentligen behöver. Det var ju ganska enkel matematik.

Min förhoppning att ni ibland kommer ihåg dessa enkla uträkningar och väljer bort proteinrik mat när ni vet att kvoten för dagen är uppfylld. Gör som jag – välj grönsaker istället. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top