Austrian adventures – studieresa

Ja, då var det dags att åka på en studieresa till Österrike, närmare bestämd Semmering. Anledningen att jag fick åka med var mina höga betyg och engagemang. Äntligen har bra studier gett resultat. 😉 Nu tänkte jag berätta hur det var på resan och vad vi fick uppleva.

Måndag – avresa

snaps

Hela gruppen samlades på Arlanda klockan 8. Det var i väldigt god tid. Anledningen – vi behövde packa råvaror som skulle användas under matlagningen. Jag lyckades få allt mitt i handbagage och därför hade en hel bagageplats till förfogande. Jag fick 3 påsar á 5 kg med vad jag kunde avgöra fisk och fiskrom. Incheckning skedde utan konstigheter och vi kom ombord på planet. Efter en relativt kort flygning landade vi i Vienna. Nästa steg var en bussresa till Semmering. Dock stannade vi först på IKEA. Varför skulle en buss med svenska turister stanna för ett besök på IKEA frågar ni. Svaret ser ni på bilden. 🙂

Ca 50 minuter senare var vi på plats i Semmering på ett hotell som hette Löffler. Jag fick dela rum med en kille ur min klass. När vi kom in i rummet fick vi lite panik – det fanns bara en dubbelsäng. Aha, tänkte jag, det blir ”en sån” resa. Det visade sig att vi fick lyxboende med två rum. 🙂 Jag paxade dubbelsängen och var nöjd.

Efter resan och utan mat vare sig ombord på planet eller på bussen var vi ganska hungriga. Det blev en tur till en butik där vi köpte lite mat. Som vanligt är det inte många som pratar engelska i dessa trakter. Men vi klarade oss på bitte und danke. 🙂 Det blev en till tur dit då några av oss glömde bunkar öl och chips.

På kvällen blev det middag på en närliggande restaurang. Vi försökte tolka menyn på tyska utan någon större framgång. Som tur fick vi hjälp och kunde beställa mat. Jag åt pumpasoppa och friterade svamp. Till dessert blev det ”kastanjsufflé”.

Tisdag – vi åker norrut (tror jag)

oljaProgrammet för tisdagen var att besöka en gård som producerar välkänd pumpafröolja. Det var spännande att höra och se hur produktionen går till. De använder visst en speciell sort av pumpor vars kärnor inte har skal. Det underlättar processen en hel del. Det finns bara en tillsats i hela processen – salt. Oljan ska inte värmas då den osar en hel del. Därför brukar man använda den i sallader och soppor – ingen stekning.

Nästa stopp var lunch på en vingård. Vi fick mycket tilltugg och även vin. Det är nämligen så att i Österrike är det väldigt populärt med vin som befinner sig i jäsningssteget. Det vinet kallas för Sturm och finns överallt just nu. Mätta och belåtna åkte vi till en chokladfabriken.

Det var lite Willy Wonka styck på den fabriken. Konstiga statyer. BH som hängde i filmrummet. Vi satt där och undrade vad de ha med saken att göra. Under filmen där ägaren presenterade fabriken säger han plötsligt: ”Har ni märkt BH som hänger här..? De har ingenting med någonting att göra!” Jag fattar fortfarande inte. 🙂 I vilket falls om helst får man gå runt och se och lyssna på hur processen ser ut, prova all choklad i mängder och så klart handlar innan man åker. En bra grej som nämndes att de även har en gård där de föder upp djur på det gamla sättet. Ingen industri med andra ord. Djuren går runt och betar. Man kan gå runt och titta på djuren.

LyxmenyPå kvällen var det lyxmiddag. Ni kan se på bilden vad vi kunde välja på. Jag tog fisk. Tyvärr måste jag erkänna att maten var ganska dåligt tillrett. Risotton var torr och behövde stå på spisen i ett antal minuter till. Försiktigt frågade jag våra lärare: ”Får man klaga på maten eller är det bara hålla käft och äta?” ”Det är bara hålla käft och äta.” 🙂 Tankarna gick till nästa kväll då vi själva skulle stå i köket. Så kolossalt skulle vi nog inte kunna misslyckas. 😉

Oavsett maten var det väldigt trevligt. Fast kanske inte alla tyckte det. En kille i vårt sällskap (inga namn nämnda) blev så arg att han lämnade servicen nästan… 🙂

Onsdag – nu kör vi

tackJa, nu var det vår tur att briljera i köket. På morgonen tog vi en frisk promenad i stan och strax efter 10 var vi i köket och redo för att jobba. Vi blev indelade i 3 lag – förrätter, varmrätter och bageri med knäckebröd och dessert. Jag hamnade i förrättsteamet. Som förrätt serverades tallrik med svenska delikatesser vilket inkluderade västerbottenostpaj med löjrom, inlagd sill, gravad lax, skagenröra och renröra. Först fick jag göra 1-2-3 lag för att pickla morötter och lök. Sedan fick jag ta hand om pajdeg. Det blev två omgångar då vi räknade lite fel första gången. Sedan ficka jag skärma ren i mängder. 🙂 Tack vare teamet låg vi väldigt bra till. Men med tanke på att alla ugnar var upptagna med knäcke blev vi tvungna att hitta ett annat kök för att baka våra pajer. Allt som allt tyckte jag att mise en place gick bra till.

Däremot uppläggningen kunde ha skötts lite bättre. 🙂 Det var bankett med 120 gäster. Vi hade förrätt med sju uppläggningssteg och varmrätt med sju (tror jag). Om inte eleverna visade lite initiativ och själva ”tog för sig” skulle nog det kunna bli tufft. Men men… det är väl därför de tar best of the best. 😉

Efter förrätten var det cremé ninon. Till huvudrätt gjorde vi deconstructed bouillabaisse. Desserten var en chokladkaka – något mittemellan brownies och kladdkaka. Efter servicen fick vi gå ut och ta emot lite applåder, tal, diplom och souvenir. Det var väldigt trevligt. Vi bjöds på öl och vin.

Torsdag – Vienna

ark

På torsdag var det dags att besöka Vienna.Nu var det dags att besöka slottet. Vi kom med bussen. Solen sken och jag tänkte: ”hur kallt kan det vara?” och lämnade både mössan och halsduken i bussen. Big misstake. Det var kallt trots strålande sol. Vi gick runt i parken. Sedan blev det insidan med fina rum, konst och elektronisk guide. Vi gick runt, tittade och lyssnade på delar av österrikisk historia. Det var ett trevligt inslag i vår vistelse.

Sedan var det marknaden. Det var trevligt – granna färger och stort utbud. Det visade sig att varannan stånd kunde ryska bättre än tyska eller engelska. 🙂 Tills lut hamnade jag på ”Ryska delikatesser” och åt en tallrik borsjtj (jag antar att jag var trött på österrikisk mat). Gott var det.

image copy

Sedan gick vi runt med rumskamraten och kollade lite. Det blev också falafel. 4 stora bitar för 1 €. Och god var den dessutom.

Priser var också väldigt överkomliga. Vi pratar inte Hötorgshallen utan snarare Jordbro. Hade vi haft nåt sånt i Stockholm i stan skulle jag handla där varje dag.

Efter marknaden gick vi runt i stan.

Resan hem gick via en vingård där vi nöjt av en middag och kunde handla lokala viner. Här var det riktig österrikisk mat med pumpasoppa, friterade tilltugg, knödel, långkok och fina viner.

Fredag – hemgång och en kort sammanfattning

På fredag var det dags att packa veskor och åka hem. Det finns nog inte så mycket man kan nämna om det.

Resan däremot var mycket trevlig. Det var en upplevelse både vad gäller gästfriheten och vår erfarenheter i köket. Det enda som är kvar är tacka skolan för att jag fick följa med, tack det trevliga sällskapet både eleverna och lärarna och tacka våra värdar för otroligt spännande vistelse. Det här stannar i minnet ett bra tag.