Näringslära – grönsaker och frukter

Näringslära – grönsaker och frukter

Då har vi haft två lektioner i näringslära. Nu var det ju ett tag sedan jag varit i skolan senast men jag måste säga att jag inte kommer ihåg när jag hade så det roligt på en lektion. 🙂 Vår lärare, François, anser nämligen att man lär sig bäst genom att prova saker, röra och smaka produkter. Därför dukar han upp ett bord med grönsaker på en lektion och ett bord med frukter på nästa, där vi får gå runt och gissa oss fram vad det är. Vi får lukta, skära, titta, smaka, diskutera. Några tar det som en tävling och försöker gissa rätt på så många som möjligt. Jag tar det som en lek där alla ska ha roligt. Det sköna är att det ena behöver inte utesluta det andra.

Ja, mina vänner, vad har jag lärt mig då. De flesta grönsakerna förvaras vid 4°C. Undantaget är tomater, gurka och paprika som ska hållas i ca 10°C. Man ska ha hög luftfuktighet och mörkt. Frukterna förvaras runt 8-12°C. Anledningen är att man ska bromsa mognadsprocessen för att bevara grönsakerna längre. En annan viktig sak är etylengas som får grönsakerna och frukter att mogna fortare. Vissa produkter avger mycket etylen, andra är väldigt känsliga för gasen. Bland produkter som avger gasen finns: äpple tomat, kiwi, melon, paprika, päron, mogna bananer, persikor. De känsliga är gurka, zucchini, dill, morötter, avokado  blomkål, mango. Så vad ska man tänka på här? Jo, dels är det ju så att man inte ska förvara äpplen och morötter i samma låda. Å andra sidan om man vill att avokado eller mango ska mogna lite snabbare då kan man lägga de tillsammans med tomater eller mogna bananer.

Det finns 3 kvalitetsklasser: Extra, Klass 1 och Klass 2. Klass 1 är vanligast för konsumenter och betyder att högst 1% av varan får avvika från kvalitetsbestämmelserna.

En självklar sak är att man försöker använda grönsaker och frukter efter säsongen. Då är de som godast och billigast. För oss innebär det att vi måste kunna ganska väl vad är säsong för olika produkter. Vi ska välja våra produkter med omsorg och omtanke både för konsumenter och miljön. Då måste man ha kunskap om bland annat världen, säsongen, transportmedel och transportvägar.

Jag kan sammanfatta det hela med att säga att jag ser fram emot nästa tillfälle i klassen. 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top