Runstensskolan – ett skolexempel

Runstensskolan – ett skolexempel

Nu är min fjärde vecka som praktikant på Runstensskolan över. Fösta två veckor handlade om experiment och förberedelser. Nu är skolan igång – alla barn, lärare och personal är på plats. Vardagen gäller.

Under dessa veckor fick jag vara med, göra och prova de flesta delar i verksamheten – från planering till servering. Om ni kommer ihåg hade jag funderingar om hur teori kommer att skilja sig från praktiken på en riktig arbetsplats. När det gäller Runstensskolans kök är jag förvånad hur nära teorin det ligger. Det är ingenting jag har förväntat mig. Jag vet inte riktigt om jag är glad att det finns sådana ställen eller besviken att jag inte får ”uppleva verkligheten”. 😉 I vilket fall som helst Runstenskollan är ett skolexempel på ett välfungerande kök i fler än en aspekt.

Teamet har tre ledord som går genom och driver verksamheten – Enkelt, Lekfullt, Genuint. Huvudsakligen arbetar köket med att servera bra mat till barnen, engagera barnen och lära barnen vad bra mat är.

Mat

All mat görs från grunden. Nu finns det ju gränser så klart. Köket gör varken egen pasta, korv eller ketchup. Men produkter som fiskpinnar, färdiga köttbullar/biffar, färdiga buljonger, etc.  förekommer inte. Även kebab görs från ”scratch”. Enkel, hemlagad mat står i centrum.

Teamet arbetar också mycket med att minimera avfall. Det görs både i köket och i matsalen. I köket tar man tillvara på mat som blir över. Till exempel, kokt fisk som blir kvar kan användas till fisksoppa eller vegetarisk pyttipanna blir bondomelett. I matsalen pågår ett spel. Det står en liten låda som rymmer ca 3 kg matavfall. Om det blir max en sådan låda under lunchen då får barnen en stjärna. 15 stjärnor resulterar till en dessert. Som tur var hade de redan samlat 13 stjärnor under HT 12. Första veckan lyckades de lätt samla 3 stjärnor till och det blev blåbärspaj. 🙂 I mitt tidigare yrke pratade jag mycket om gamification (spelifiering). Det här är ett enkelt exempel som ger bra resultat.

Grönsaker spelar en viktig roll. Varje dag serveras salladsbuffé. Och det finns en enkel regel som alla barn känner till och som både köket och personal jobbar med dagligen – varje barn måste ha grönsaker på tallrik.

Pedagogik

Teamet jobbar mycket för att engagera och lära barnen. Mat används som läromedel. Ämnen som matematik, fysik, kemi vevas in och presenteras i matsalen. Arbetet pågår långsiktigt. Under flera terminer har barnen rest runt världen i matsalen. Under en termin besöker man en världsdel och tar del av matkulturen där.

Under planeringen kom jag med ett förslag på en ny tävling som kommer att genomföras under HT13. Det blir litteratur-mattävling på Runstensskolan. Av naturliga skäl går jag inte in på detaljer men jag kan lova att det blir kul. 🙂 Framför allt är jag stolt att jag kunde tillföra något.

Teamet

Ett viktigt inslagg i arbetet är teamet. Det är 4 personer som jobbar i köket. Det viktigaste budskapet som kommer från köket att det är teamets förtjänst. Det handlar inte om en individ med ett personligt ego utan instats från alla medlemmar. Alla hjälper varandra och behandlar varandra med respekt.

Det pratas mycket idag om ”personligt varumärke”. Alla ska vara aktiva på Internet och sociala medier. Ibland känner jag att det blir helt fel fokus (som vanligt). Jag tycker att det bästa varumärket är resultat av ditt eget arbete. Istället för att fokusera på att sälja ska man fokusera på att skapa. Det är just det som funkar så bra i köket på Runstensskolan. Teamet låter sitt eget arbete tala för sig själv.

Vardagen

Hur ser vardagen ut då? I stort sett finns det 3 delar – matlagning, servering och städning. Under en dag fick jag laga en maträtt till hela skolan själv. Det jag har lärt mig är att matlagning handlar också om optimering och effektivisering. Det är viktigt att förstå hur saker och ting ska göras för att maten ska serveras när lunchen påbörjas. Det får inte gå för fort så att maten står varmhållen innan serveringen och det får självklart inte ske för sent då lunchen serveras enligt ett schema som berör hela skolan.

Poängen med serveringen är att synas. Det är inte bara att ställa ut maten och försvinna i köket. Att servera mat är ett service yrke. Kontakt med gästerna är en viktig del av verksamheten oavsett om det är skolkök eller lyxkrog. Här hälsar vi barnen, hjälper dem, svarar på deras frågor.

Summa summarum är att jag är väldigt glad att jag hittat till Runstensskolans matsal. Jag blir behandlat med respekt. Jag får vara med och lära mig väldigt mycket. Jag får insyn i hur ett bra kök tänker och fungerar. Det här är bara en liten del av alla mina tankar och intryck. Tyvärr är jag ingen författare för att kunna ge er en målande berättelse. Jag hoppas bara att ni förstår hur bra det här är. 🙂

Har ni några frågor eller funderingar, tveka inte att lämna ett kommentar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top